10 tips om beter te studeren

DOOR JULIE VANTILT. Ben jij een eeuwige uitsteller? is jouw bureau nooit opgeruimd? Word je constant afgeleid bij het studeren? Als je op één van deze vragen ja geantwoord hebt, zijn deze 10 tips zeker iets voor jou! Met de blok om de hoek zullen deze tips je helpen om je leerstof beter te onthouden en te verwerken!

Geschreven door studente Julie Vantilt en eerder verschenen op haar persoonlijke blog ‘Vie de Julie’. Ze volgt een bachelor in de Communicatiewetenschappen en tweet via @vantiltjulie.

#1: Maak een studeerschema

Schema’s. Moet dat écht? Ik geef je twee redenen waarom een schema nuttig kan zijn. Ten eerste maakt een schema alles realistischer. Nog maar 2 weken voor de examens en nog zoveel te doen?! Op deze manier kan je ook al inplannen hoeveel dagen je kan studeren per vak. Een schema is ook erg goed omdat je zo je voortgang kan bijhouden en je kan zien waar het misloopt. Want geloof me: het loopt soms mis. Deze handige desk planner kocht ik trouwens in de Hema.

collage

#2: Vind jouw eigen ritme

Een goed studeerritme is voor iedereen persoonlijk. Je vriendin studeert bijvoorbeeld liever uren achter elkaar terwijl jij na een halfuurtje al afgeleid bent door een grappige sms of de grasmachine van je buren. Daarom is het belangrijk om voor jezelf een ritme te zoeken. Ik studeer het liefst 2 uur en neem dan een pauze van een halfuurtje. Wanneer mijn concentratie ver zoek is studeer ik een uurtje, met tien minuten pauze. Experimenteer dus tot je een aangenaam ritme gevonden hebt!

Het heeft geen nut om om 8 uur ‘s morgens op te staan om te studeren wanneer je niet eens je ogen kan opendoen. Sommige mensen kunnen zich ‘s avonds gewoon veel beter concentreren als ‘s morgens. Normaal gezien zou je dit wel moeten weten over jezelf. Ben jij het type dat ‘s morgens actief studeert en ‘s avonds liever voor de zetel zit, of zorgt de avond (en de extra druk) ervoor dat je later beter studeert? Slaap dan gewoon wat langer uit en studeer ‘s avonds wat langer door voor een betere concentratie.

#3: Maak je leerplekje studeergeschikt

Hiermee bedoel ik dat je alle mogelijke afleiding moet verwijderen. Ja, alle. Inclusief je gsm, tablet, en computer. Het is echt niet nuttig om die ene reactie te lezen op Instagram of dat ene filmpje te bekijken op Youtube, want voor je het weet ben je exact anderhalf uur en geen enkele pagina in je boek verder. I’ve been there. Tips? Voor je gsm bestaat er de Self-Control app die voor een bepaalde tijd bijvoorbeeld Facebook of Instagram blokkeert, zodat je die niet om de vijf minuten kan checken. Voor je laptop en iPad gewoon je ouders even vragen om ze voor een paar uurtjes achter slot en grendel te zetten. Verwonderde blikken gegarandeerd!

(c) Anouschka Meuris

© Anouschka Meuris

#4: Voeg je leerstof samen

Als je op een hogeschool of unief zit, moet je niet één boek vanbuiten leren per vak, zoals in het middelbaar. Nee, want één boek is natuurlijk niet genoeg. Daarbovenop krijg je dan powerpoints en moet je ook nog eens je eigen notities maken tijdens de les. En ja, hoe begin je hier dan aan? Probeer al je leerstof samen te voegen tot maximum twee stuks: de slides (aangevuld met je notities) en het boek, bijvoorbeeld.

#5: Zoek de structuur

Om je leerstof makkelijker te begrijpen is structuur belangrijk. Wanneer je vaak te maken hebt met lange stukken tekst, lijkt de structuur al snel zoek te zijn. Een tip? Leg tijdens het studeren de inhoudstafel van je boek naast je. Zo kan je aan de hand van de titels en tussentitels in je tekst kijken onder welk groter deel van de cursus die tekst valt. Dit is vooral erg nuttig bij inzichtelijke vakken, zoals geschiedenis (mijn bis-vak…).

Kleuren maken alles overzichtelijker. Je moet natuurlijk niet je volledige boek gaan markeren, maar wanneer je een gestructureerde kleurencode hebt van ongeveer twee kleuren zorgt dit voor een efficiënter studeren. Ikzelf gebruik één kleur voor belangrijke namen, gebeurtenissen of jaartallen, en een andere kleur om de kern van de tekst mee samen te vatten. In plaats van de tekst volledig te markeren, is het beter om met kleur te onderlijnen voor een minder chaotisch geheel.

#6: Maak een begrippenlijst

Er staan altijd namen of begrippen in je cursus waarvan je prof verwacht dat je deze kunt uitleggen. Het is dus erg handig om tijdens het studeren een begrippenlijst te maken waarbij je per begrip de definitie ervan neerschrijft. Zo heb je een overzichtelijk bestand dat je nog snel even kan bekijken de avond voor je examen. Aan deze tip heb ik persoonlijk altijd het meest aan gehad. Het vergt misschien wel wat tijd, maar het is het wel waard!

#7: Motiverende gsm-achtergrondryan-gosling

Misschien niet de meest voor de hand liggende tip, maar een subtiele reminder elke keer dat je naar je gsm grijpt (en dat is waarschijnlijk vaak) helpt om eerder te beginnen en om beter je best te doen. Een inspirerende quote of knappe mannen met baarden (lees: Ryan Gosling) kunnen meer doen dan je denkt!

#8: Leer hardop

Wist je dat, wanneer je je leerstof hardop oefent, je meer kans hebt om het ook echt te onthouden? Zeker wanneer je de stof in je eigen woorden probeert uit te leggen aan iemand anders. Je hond of je goudvissen geven misschien niet zoveel feedback, maar hé: dan leren zij ook eens wat bij!

En vergeet niet: Herhalen, herhalen, herhalen, herhalen, herhalen, herhalen. Tijdens het tandenpoetsen, het wandelen naar je examen, tijdens je slaap… Spreekt voor zich, toch?

#9: Pauze? Beweeg!

Ben je zoals mij en ga je graag in de zetel liggen tijdens je pauze? Niet doen! Als alternatief is het veel beter om even naar buiten te gaan, of gewoon in het algemeen, recht te staan! Zo krijg jij (en je hersenen) meer zuurstof, en dus ook meer concentratie. Wandelen met de hond, hardlopen of een spelletje badmintonnen zijn dus perfecte study breaks om je hersenen even een pauze te geven.

Afbeelding1

#10: Vergeet niet voor jezelf te zorgen

Er bestaat zoiets als de 8-8-8 regel. De wat? 8 uur studeren, 8 uur slapen en 8 uur ontspannen. Tijdens de examens gaat er meestal wel iets meer tijd naar het studeren en minder naar het slapen, maar het is een goede leidraad.

Ontspanning is ook nodig. In de plaats van een douche te nemen, kan je bijvoorbeeld een warm bad nemen. Als de concentratie even weg is, is het soms beter om even te stoppen met studeren. Laat je ouders je volledig verwennen met gezonde (!) snacks voor bij het studeren, en verwaarloos vooral je slaap niet!


  1. ik leer zo:IK HOU ME RUSTIG ALS IK 1 DING NIET SNAP DAN SLA IK DIE OVER EN SCHRIJF DAT DAN OP EEN PAPIERTJE EN GA HET DAN VRAGEN AAN MIJN OUDERS , IK BEREID DE TOETS OP VOORAND OP

  2. Pingback: 10 tips om beter te studeren – Place2study 2060

  3. Pingback: Vier blogartikels boordevol examentips – Vie de Julie


Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s