Rijden we binnenkort allemaal met een zonnewagen?

DOOR THIERRY GARRITSEN. In 2005 bouwde het Belgische Solar Team voor het eerst een zonnewagen. Sindsdien is er veel veranderd: de zonnepanelen werden beter, de wagen rijdt sneller,… Hoe lang zal het nog duren voor we allemaal met een zonnewagen rondrijden?

Geschreven door Thierry Garritsen, een van de ingenieursstudenten van het Punch Powertrain Solar Team. Het Solar Team bouwt een zonnewagen om in oktober deel te nemen aan het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië.

Om de 2 jaar bouwen de ingenieursstudenten van het Solar Team een volledig nieuwe zonnewagen om deel te nemen de World Solar Challenge. Dat is het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië. In oktober zullen we daar met onze nieuwe zonnewagen een tocht van 3021 kilometer rijden, enkel en alleen op zonne-energie. De regels om een zonnewagen te bouwen voor die race veranderen ook elke 2 jaar. Zo wil de organisatie studenten over heel de wereld aanmoedigen om steeds weer te innoveren. Vier jaar geleden werden we bijvoorbeeld verplicht om een wagen te bouwen met 4 wielen in plaats van 3 wielen. Stap voor stap evolueren we naar zonnewagens die op echte auto’s beginnen te lijken. Wil dat dan ook zeggen dat we binnenkort allemaal met een zonnewagen zullen rondrijden?

11013382_542299529252278_5005544836509148412_o

In oktober neemt het Solar Team deel aan het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië

Zonnepanelen snelst groeiende bron van hernieuwbare energie

De ontwikkeling van zonnepanelen gaat vlot, heel vlot zelfs. Zonne-energie is momenteel de hernieuwbare energiebron bij uitstek die op korte termijn economisch competitief zal worden met fossiele brandstoffen. Het Solar Team volgde elke innovatie van de zonnepanelen minutieus op de voet gedurende de 13 jaar waarin ze actief waren. Zo had de eerste zonnewagen in 2005 een oppervlak aan zonnepanelen van 8 m². De nieuwe zonnewagen zal nog maar 4 m² aan zonnepanelen hebben, zonder dat dit een invloed heeft op de snelheid van de wagen. Je zou dus kunnen zeggen dat de zonnepanelen ongeveer dubbel zo efficiënt geworden zijn over de jaren.

Niet genoeg zon in België

Zonnepanelen zijn veel efficiënter dan vroeger, maar schijnt de zon wel genoeg in België? Met de zomer voor de deur, zou je gemakkelijk verleid worden om volmondig “JA!” te zeggen. Al gaat dit moment van euforie van korte duur zijn, want voor je het goed en wel beseft heeft de zon al plaats gemaakt voor onheilspellende wolken. De zonnewagen heeft 20 kg aan batterijen om een donkere periode te overbruggen en een afstand van 300 km te rijden op een snelheid van 110 km/uur. Maar deze batterijen moeten natuurlijk wel terug opgeladen worden met de zon. Naar onze berekeningen zou je ongeveer 1500 km kunnen rijden puur op zonne-energie in België. Misschien minder dan je had verwacht en zeker niet genoeg voor alledaags gebruik.

Je zou 1500 km kunnen rijden puur op zonne-energie in België. Zeker niet genoeg voor alledaags gebruik

Er moeten dingen veranderen aan wagens vooraleer zonnewagens een kans hebben en meer kilometers kunnen afleggen. Mocht je een manier vinden om de wagen lichter te maken zou dit een heel groot effect hebben op de snelheid ervan. Onze zonnewagen woog slechts 165 kg. 10 keer minder dan die van een gemiddelde wagen op de weg! We vergelijken hier natuurlijk wel appels met peren in deze vergelijking. Onze zonnewagen lijkt helemaal niet op een doorsnee wagen. Hij heeft slechts plaats voor één passagier en heeft geen kofferbak in tegenstelling tot doorsnee wagens:

10869738_542299479252283_6919274889991686183_o

Toch een opkomst van zonnewagens

Autofabrikanten hebben de ontwikkeling van zonnepanelen op de voet gevolgd en zien weldegelijk toekomst in zonnewagens, ondanks de tegenslagen van het concept. Onlangs kondigde Tesla al aan dat hun nieuwste model zonnepanelen op het dak zal hebben. Toyota was de eerste die zonnepanelen op het dak hun Prius model legde. Deze konden genoeg energie leveren om de airconditioning van voldoende energie te voorzien. Hoe het gebruik van deze opgewekte energie zal evolueren in de toekomst blijft nog onduidelijk.

Gaat de opgewekte energie ooit genoeg zijn om wagens volledig van energie te voorzien? Waarschijnlijk niet, althans voor het gemiddelde autogebruik van de Belg. Het is moeilijk om in te schatten hoe performant zonnepanelen werkelijk kunnen worden. Al betekent dit niet dat we het idee hierdoor van tafel moeten schuiven. In de toekomst zal een complexe mix van energiebronnen nodig zijn om aan de energiebehoefte te voldoen. Als een groot aantal wagens voorzien worden van zonnepanelen op het dak, functioneren deze als een rijdend zonneveld dat zelfs in België een aanzienlijke hoeveelheid energie kan opwekken. Alle kleine beetjes maken zo een grote impact! En als een grote autofabrikant op het idee springt, kan het concept of proces tot gewichtsvermindering van wagens in een stroomversnelling komen. De toekomst zal het uitwijzen!

Solar Team blijft bouwen aan de toekomst

Allemaal goed en wel, maar wanneer zullen de tekortkomingen opgelost worden? En wie zal dit doen? Op die goede vragen zijn geen simpele antwoorden te vinden. We wachten als het ware nog op het moment dat zonnepanelen goedkoop genoeg zijn om als constructiemateriaal te gebruiken. De dakpannen van Tesla die tevens functioneren als zonnepanelen zijn een stap in de goede richting. Maar laat je niet misleiden, de weg is nog lang! En ondertussen blijft het Solar Team innoveren om zo ons steentje aan de ontwikkeling van zonnewagens bij te dragen.

CPS03487

Het Solar Team is bezig aan de bouw van hun nieuwe zonnewagen. Minister Tommelein kwam de studenten helpen op hun eerste productiedag


Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s