Het recht van een kind op onderwijs… Ook voor Nepal?

DOOR CÉLINE LABIE EN NELE VERVLOESEM. Het is precies 1 jaar geleden dat ik in Nepal was toen het land getroffen werd door een aardbeving met kracht van 7,8 met desastreuze gevolgen. Toch lijkt het nog steeds of het gisteren was. 25 April 2015 is een datum die ik nooit zal vergeten!

Geschreven door Céline Labie, met behulp van Nele Vervloesem, beiden onderzoekers aan de Faculteit Bewegings- en Revalidatiewetenschappen. Céline was aanwezig in Nepal toen het getroffen werd door de aardbeving. Als gevolg van haar avonturen heeft ze samen met Nele het project Raising4Nepal opgericht.
nele-celine-kl

Céline Labie & Nele Vervloesem

Op 23 april 2015 ben ik in Kathmandu toegekomen. Initieel stond het volgende op het programma: een trekking van 20 dagen in het Langtang National Parc, gevolgd door 4 weken vrijwilligerswerk in het ziekenhuis “Tribuvan University Teaching Hospital” van Kathmandu. Alles begon op een alledaagse manier: na enkele uren in het hoofdstad ontmoette ik mijn gids, Dipak, om de lokale bus te nemen richting Langtang.

boompjesNadat we ongeveer 5 uur onderweg waren, begon de bus plots te schudden. Gezien de verouderde toestand van de bus dacht ik eerst aan één of andere technische panne. De chauffeur stopte onmiddellijk, maar de schokken bleven duren waardoor het aanvoelde alsof de bus op de straat leek te ‘springen’. Pas als alle passagiers achter de bus schuilden, besefte ik wat er aan de hand was: een aardbeving! De schokken deden het asfalt een paar meters verderop barsten en een enorme losgekomen rotsblok viel vlak naast ons neer en blokkeerde de weg volledig.

Toen het net weer rustig was en de grootte van de eerste aardbeving stilaan tot me doordrong, trof een tweede grote naschok ons. De schrikwekkende schokken gingen gepaard met het vreselijk geluid van de schreeuwende, hulpeloze bevolking van de dorpen die ons omringden. Een intense en lange beving die vervolgd zou worden door een oneindige aantal naschokken.

Een relatieve stilte overviel ons en het landschap leek volledig veranderd: de ontstane aardverschuivingen in combinatie met de gigantische stofwolken hadden de hellingen hertekend. Het dorpje waar we een half uur geleden aan het lunchen waren, werd gereduceerd tot rook en rotsen. Rondom ons was alles vernietigd, evenals onze weg.

Dagenlang stonden de kranten vol met de vreselijke gevolgen van deze natuurramp. Vaak is het dan moeilijk al dat leed te kunnen vatten, zo ver van ons alledaags comfort. Daarom deel ik graag mijn impressies van de nog actuele noodsituatie van het hele land.

Bij deze verwoestende aardbeving zijn bijna 9000 mensen omgekomen en een tweevoud hiervan geraakte gewond. Honderdduizenden mensen werden dakloos als gevolg van de vele totaal verwoeste dorpen.

Geen enkele Nepalees bleef gespaard, maar de impact op het leven van de kinderen is haast niet te vatten.

kindjes3UNICEF meldt dat meer dan 1,7 miljoen kinderen nood hebben aan hulp. Niet alleen verloren ze hun (t)huis, maar ook hun school waar ze konden studeerden en droomden om arts, ingenieur of metser te worden. De Nepalese overheid staat voor een uitdaging van formaat met de heropbouw en renovatie van deze scholen. Het nodige budget overschrijdt zwaar hun financiële middelen. Dit kan vergaande gevolgen hebben op het schoolsysteem op lange termijn. Net daarom heb ik samen met Nele Raising4Nepal in het leven geroepen. Dit project heeft als doel de onderwijskwaliteit in Nepal te verbeteren door middel van het heropbouwen van een school. Niet zomaar een school. Raising4Nepal wil de school in Kalikasthan heropbouwen.

Kalikasthan is het afgelegen bergdorpje waar ik kon schuilen en kon genieten van de gastvrijheid van de lokale bevolking de eerste nacht na de aardbeving. Vòòr de aardbeving telde de school 10 klaslokalen, waarvan er maar 2 de aardbeving ‘doorstaan’ hebben. De kinderen volgen nog steeds, een jaar na de aardbeving, hun lessen in tijdelijke schuilplaatsen.

Met de verzamelde fondsen plannen we om aardbeving resistente klaslokalen herop te bouwen. Want onderwijs vormt een hoeksteen van elke beschaving. Het vertegenwoordigt de toekomst van duizenden Nepalese kinderen als ook die van Nepal zelf.

collage-steen

Acties Raising4Nepal

Sinds Augustus 2015 hebben we al een aantal succesvolle acties achter de rug waarvan de opbrengst integraal naar Nepal gaat voor de heropbouw van de school. Tijdens de 24-urenloop viel ons Raising4Nepal-standje al goed op met het assortiment aan heerlijke zelfgemaakte dessertjes die jullie konden verkrijgen naast koffie/thee en chocomelk. In december 2015 hebben we onze gouden handen ingezet tijdens de warmste week van Studio Brussel waar we massages op verschillende locaties hebben aangeboden t.v.v. het project via de actie ‘Massage For Nepal’. De laatste actie was een eetstandje tijdens het hindernis parcour “Survival of the Student” dat plaats vond op woensdag 13 april. Daar hebben de lekkere croques en versgemaakte soep en dessertjes voor winst gezorgd die integraal en rechtstreeks in Nepal zal terechtkomen voor ons schoolproject in Kalikasthan. Daarnaast hebben we ook tal van gulle donors die ons steunen met een gift.

Logo R4N

Ook jij kan je steentje bijdragen! We zijn nog steeds op zoek naar nieuwe acties om fondsen in te zamelen. Heb je een idee of wil je ons tijdens een actie graag helpen? Neem dan gerust contact met ons.

Verder zijn vrije giften steeds mogelijk door rechtstreeks te storten op onze rekening (met mogelijkheid tot het verkrijgen van fiscaal attest). Bedankt voor jullie steun, want we geloven dat elke persoon en elke bijdrage kan een verschil maken!

Raising4Nepal op Facebook
Raising4Nepal website

 


Reageer

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s